Wat een geweldige show!

De Amerikaanse president Barack Obama was in Nederland. Natuurlijk voor de internationale Nuclear Security Summit. Samen met nog 52 andere wereldleiders.

Maar publicitair was het in Nederland en in de rest van de wereld een one-man show rond Obama. Met kleine bijrolletjes voor de Chinese presidentsvrouw Peng Liyuan en de Japanse premier Shinzo Abe.

Het meest spectaculair was natuurlijk het bezoek aan het Rijksmuseum. Eerst 4 helikopters met zijn gezelschap en bewaking. Daarna hijzelf met twee presidentiële helikopters.

obama2

De prachtige foto’s met Obama voor de Nachtwacht waren wereldwijd voorpagina nieuws. Zelfs Obama moest toegeven dat dit toch wel de mooiste achtergrond was bij zijn persconferenties ooit.

Wereldwijd meesterlijk goede reclame voor het Rijksmuseum, Amsterdam en Nederland.

Maar wat heeft dat wel niet gekost?

Typisch Nederlands is het om direct over de kosten te beginnen. Volgens Burgemeester van der Laan was de begroting ong. 360.000 euro. Voor iets meer dan een uurtje bezoek van Obama.

De opmerking dat het belachelijk is om zoveel geld uit te geven voor 1 persoon is dan snel gemaakt.

Kunnen we dat niet beter besteden?

Als je dit alleen vanuit het kostenaspect zou bekijken klopt dit natuurlijk. Het is veel geld voor 1 persoon. Ik zie ze dit bedrag ook nog niet uittrekken om U of mij naar het Rijksmuseum te krijgen.

In RTL Late Night zei van der Laan het misschien wel het treffendste.

[youtube id=”7CVnELWydpw” width=”560″ height=”315″ autoplay=”no”]

Zijn uitspraak:

Een goede Amsterdammer zou mij teleurstellen als hem de kosten niets uitmaakt. Een goede bestuurder zou mij teleurstellen als hij voor de kosten opzij gaat.

Wat hebben we dan aan dit bezoek?

Leuk natuurlijk voor Obama. Komt hij ook eens ergens anders dan in vergaderzalen.

Maar wat hebben wij er aan?

Amsterdam geeft jaarlijks miljoenen uit aan promotie. Amsterdam leeft van toeristen. Maar het trekt ook aan internationale bedrijven om zich hier te vestigen. Goed voor de broodnodige werkgelegenheid.

Publicitair is dit bezoek natuurlijk goud waard. Niet de top stond op de voorpagina van alle kranten wereldwijd, maar Obama voor de Nachtwacht.

Alleen al het bijschrift in de New York Times: “President Obama spoke Monday at the Rijksmuseum in Amsterdam in front of the Rembrant painting “The Nightwatch””

Daarnaast kan het bezoek nog jarenlang publicitair gebruikt worden in advertenties en verdere Nederland/Amsterdam marketing.

Kortom misschien wel een koopje van 360.000 euro.

De kost gaat voor de baat

Ons brein heeft moeite met het concept waarde. Een getal zegt ons brein niets. Pas als we het kunnen vergelijken met iets anders krijgt het betekenis.

Dan Ariely heeft het in zijn boek “Predictably Irrational” ( Volkomen Onlogisch in het Nederlands) met een plaatje duidelijk gemaakt.

Dan Ariely circel vergelijking

O, de binnenste cirkels zijn echt even groot.

Onze hersenen proberen een prijs altijd te matchen met iets bekends. Zo is makkelijk gemakkelijker om een keuze te maken uit twee auto’s of twee huizen met ieder hun eigen prijs. We kunnen dan feilloos kiezen welke voor ons de voorkeur heeft. Maar laat ons een auto of een huis zien zonder prijs en we zijn niet in staat te schatten wat de waarde is.

Echt probeer het maar eens op een autosite of een huizensite.

Om een beeld te vormen van iets kijken we naar de prijs. Lekker makkelijk. En daarna matchen we dat met dingen die we kennen.

Alleen hebben we niet altijd een goede vergelijking voorhanden. Ons brein lost dat op door het dan maar te vergelijken met andere dingen met een prijs.

Een Amsterdammer die alleen wekelijkse boodschappen doet zal zo die 360.000 euro veel geld vinden.

Van Obama naar uw IT investeringen

Het gaat wat ver om te zeggen dat een prijs niets uitmaakt. Integendeel. Maar in economie en in zaken moet je anders naar een prijs kijken. Niet voor niets hebben we een bekend Nederlands spreekwoord: “De kost gaat voor de baat.”

De kosten moeten altijd worden bekeken in relatie tot de opbrengsten. Het gaat er om of het investeringsplaatje klopt. Of er voldoende return of investment is.

Elk bedrijf zou deze afweging bij elke investering steeds moeten maken. Elke advertentie, elke aankoop en elke uitgave moet worden bekeken vanuit de waarde die het oplevert in relatie tot de kosten.

Maar dat doen we niet.

Te vaak kijken we ook alleen naar de kosten. Als we niet opletten baseren we daar onbewust al ons oordeel op.

Ook hier fopt ons brein ons weer. We moeten ons zelf echt dwingen rationeel te beslissen.

Maar door beter te kijken naar de echte kosten/baten verhouding kan iets dat goedkoop lijkt pure geldverspilling zijn en iets dat behoorlijk duur lijkt een perfecte investering zijn.

De verborgen opbrengsten bij IT investeringen

Bij IT is er nog iets anders aan de hand. De opbrengsten van een IT investering zijn vaak onduidelijk of lijken er helemaal niet te zijn. Soms lijken investeringen dus ronduit onnodig.

Maar zoals we altijd zeggen. IT is een middel en geen doel. We willen bereiken dat we goed, ongestoord en efficiënt ons werk kunnen doen. Als dat niet kan, kost het veel geld.

Wat u zich kunt afvragen is wat het kost om geen geld uit te geven en of de investering zich niet op een ander vlak, bv personeelskosten, snel zal terugverdienen.

IT uitgaven zijn een investering in zekerheid en in efficiënt werken.

Hoe zit het dan bij systeembeheer?

Bij het uitbesteden van IT beheer zien we vaak dat er voor een goedkope oplossing wordt gekozen.

Maar alles voor zijn prijs.

Er moet dan nog veel zelf gedaan worden. De verborgen kostenpost is dan dat iemand intern toch nog vele uren per maand bezig is met IT beheer regelen.

Niet zelden is de “verborgen IT beheerder” ook nog iemand van het management zelf.

Naast de constante afleiding blijft er dan vaak ook werk liggen. IT tijd gaan ten koste van andere werkzaamheden. Of de IT dingen blijven liggen tot frustratie van de werknemers liggen.

U kunt zelf uitrekenen wat hier de kosten van zijn.

Vaak blijft het ook bij brandjes blussen. Niets wordt structureel opgelost. Om maar te zwijgen van proactief problemen voorkomen.

Ook hier gaat het dus op: Niets of te weinig doen kan uiteindelijk veel meer kosten.

De werkelijke kosten zijn namelijk niet uw IT beheer uitgaven maar de kosten van stilstand of improductiviteit van uw werknemers. Dus denk niet alleen aan een complete uitval, maar gewoon al die kleine ergernissen die werknemers onbewust elke dag weer erg veel tijd kost.

Bij 10 werknemers en 15 minuten per dag loopt dat gemakkelijk op tot boven de 1500 euro per maand.

Hoe denkt u hier over? Laat hieronder uw reactie achter.