Zondag 19 augustus 2012 was een memorabele dag.

In ieder geval het warmste weekend sinds 1994 en bijna werd ook het record van 1944 gebroken als de warmste dag. Het was zelfs gewoon te warm om buiten te zitten.

Niet iets wat we hadden zien aankomen. De voorafgaande dagen was het redelijk zomerweer, maar niets bijzonders.

Onwillekeurig denk je dan: “had ik maar een zwembad” of nog meer: “hoe kan ik nu een zwembad regelen”

Nu dat is simpel. Dat ging niet meer.

Weinig winkels die zwembaden verkopen waren die dag open. En daar nu naar toe gaan was allerminst een pretje. Maar dan nog. Voordat deze stond, gevuld was en een redelijke temperatuur bereikt had, was het meer dan donker en de dag om.

Gewoon te laat.

Zo is ook met het beheren van uw automatisering.
Op het moment dat Murphy toeslaat ben je zonder goede voorbereiding gewoon te laat.
Op dat moment moet je ad-hoc iets regelen. Vaak met zeer veel moeite en vaak kost het veel extra tijd. En ondertussen staat iedereen stil en kost het handenvol geld aan verloren uren van al uw personeel.

Zo herinner ik mij een noodgeval bij een klant. Server uitgevallen. De leverancier van de hardware kon pas over 2 dagen langskomen. Of wij iets konden doen?
Wat bleek. De voeding van de server was kapot. Een onderdeel van minder dan 100 euro. Alleen nergens te krijgen. Ouder type. Werd niet meer verkocht.
Om een verhaal kort te maken. Het heeft ons ongeveer een dag tijd en veel frustratie gekost om de server weer operationeel te krijgen met een tijdelijke voeding ergens uit een oude server.

Met proactief beheer was zoiets niet nodig geweest. Goed hardware onderhoud met afgesproken responsetijden had dit snel opgelost.
Zo ook met softwareconfiguraties. Vooraf beschrijven zodat je er op terug kan vallen bij storingen werkt 100 keer beter dan zaken proberen uit te vissen als alles plat ligt en je nergens meer bij kan.

De frustratie en de klantontevredenheid van dit soort zaken heeft er bij ons in ieder geval toe bijgedragen dat wij IT nog maar op twee manieren oppakken.
1) Goed gestructureerd en proactief. Wij willen geen brandweer zijn, maar willen zorgen dat er geen brand kan uitbreken.
2) Op de manier van punt 1 en anders doen we het gewoon niet. Scheelt ons frustratie en u weet direct waar u aan toe bent.

Hoe voorbereid bent u op calamiteiten? Misschien een idee om daar toch maar eens voordat het gebeurd over na te denken.